|
Az utolsó település. Balról a második
épület a Hotel. Rajta a felirat: "Under New Management" |
|
|
Elöl a kaja, hátul a slósz. (41 kg
fejenként) |
|
|
BalkánBivak 3000 méteren. |
|
|
Hajnal 3200 m-en (RoadHead) |
|
|
Nithi Falls (RoadHead) |
|
|
Giccsparádé |
|
|
Táborhely 4300 méteren |
|
|
Táborhely 4300 méteren |
|
|
Minto's hut - Austrian hut |
|
|
A Nelion és az alaptábor (4800 m) |
|
|
Point John (4883m) |
|
|
A Point John csúcsán |
|
|
Félúton a Nelionon |
|
|
Teleki völgy |
|
|
A Hell's Gate nemzeti park és a Fisher's
Tower |
|
|
Kirándulás dátuma |
2004. február 6 - 20 |
Budapest - Chogoria (1500 m) |
Zúzzuk szét a világ legkeményebbnek tartott
jegét! Irány az egyenlítő... Az indulás előtt 2 hónappal beszerezzük
a szükséges védőoltásokat (Johan
Béla Országos Epidemiológiai Központ), majd nekivágtunk. A
problémák Ferihegyen kezdődtek, ahol mérleg 20 kiló túlsúlyt
mutatott. Mivel ez 160 000 forintba fájt volna, inkább az
átcsoportosítás mellett döntöttünk. Nem gyengén felöltöztünk és
kézipoggyászainkat teleszórtuk vasakkal. Elindultunk. Ennél nagyobb
öröm csak akkor ért minket, amikor Nairobi-ban sértetlen
zsákjainkban megtaláltuk gázpalackjainkat. A „vízum” (50 USD/fő)
kifizetése után kilépve a reptérről, feketék hada próbált valamilyen
szolgáltatást értékesíteni nekünk. Hosszú alku után megállapodtunk
Haleluya-val hogy elvisz minket 10000 shillingért (30 000 ft) a
kétszázötven kilométerre Chogoria-ba, utunk kiinduló pontjára.
Boldogok voltunk. Ilyen simán még egy túránk sem sikerült. Ám az
autó hirtelen megállt Nairobi nyomornegyedében és Haleluya megkért,
hogy adjunk neki előre ötezer shillinget (a teljes összeg felét), és
szálljunk át egy másik „autóba”. Sok választás nem lévén megtettük.
Újdonsült sofőrünk 100 méter után megállt és megkért, hogy fizessük
ki előre a benzint és az olajat (ezen autók olajfogyasztása
jelentős). Kifizettük, és végre elhagytuk nairobit. 10 perc
folyamatos haladás után a gépjármű csomagtartó fedele önmagától
kinyílt és mivel többé nem sikerült visszazárni, a maradék négy órát
csomagjainkkal ölünkben tettük meg, hallgatva, hogy a hegyre vezető
nélkül nem lehet felmenni. Az utolsó 4 kilométeren sofőrünk
megpróbálta újra tárgyalni a reggel kialkudott árat, reménytelenül. |
Chogoria - Park Gate (3000 m) |
A Tranzit motel kertjében vertük fel
sátrunkat (500 shilling), miközben a kertben az építkezéshez követ
hordó Land Rover beborul az árokba. (A háttérben egy helyi lakos
iszonyat dzsuvás öltönyben kötéllel gebe tehenet húz.) Reggel
indulunk. (A következő vízvételi lehetőség 25 kilométerrel arrébb és
1600 méterrel magasabban van.) Elhagyjuk az utolsó települést ahol a
teherhordónak és vezetőnek jelentkező helyi erőket elhajtjuk. Mit
nekünk a fejenkénti 41 kiló súly, a táj gyönyörű és az őserdős
környezetet lassan felváltják a bambuszerdők. Lassulunk. 50
méterenként megállunk. Megjelenik egy Land Rover és az mondják, hogy
2000-ért (plusz borravaló) felvisznek a tíz kilométerre lévő nemzeti
park kapujához. Még kívül letáborozunk, a park őrével beszélgetve
megtudjuk, hogy a NOKIA magyar. Legalábbis ők magyar telefont kérnek
a boltba, ha Nokiát akarnak venni. (Kenyában mindenki beszél
angolul, mivel angol gyarmat volt, és írásos nyelvük, valamint a
számok csak angolul létezik) Arra a kérdésemre, hogy honnan tudnék
telefonálni, elkísér egy tíz percre lévő semmi különös kőhöz, és azt
mondja, hogy innen. És tényleg. (később bejelöltettük vele az összes
telefonálási pontot a térképen) |
Park Gate - Road Head (3300 m) |
Reggel vigyorogva kifizettetik velünk a
tegnapi parkbelépőt (15 USD a belépő 8 USD az éjszaka, ha sátrazol),
hiába nem léptünk be. A pörkölt alap porba teszünk kolbászt és
szalonnát, majd elindulunk a 6 kilométerre és 300 méterrel
magasabbra lévő következő vízvételi helyre (RoadHead). Miután
felértünk, rá kellett jönnünk, hogy ennyi súllyal lehetetlen lesz
fölmászni a szikla lábához.. Más választásunk nem lévén,
újragondoljuk élelmiszer szükségletünket („Már megint sok kaját
hoztunk”), és kb a felét elosztogatjuk az amerikai csapat
teherhordóinak, akik örülnek és megkérdezik, hogy biztos, hogy nem
kell teherhordó? De igen és megállapodunk 1000 KSh-ba zsákonként.
Mivel az itteni teherhordók rosszabbul néznek ki a mi
hajléktalanainknál ; rutintalanul nem tömjük meg kis
hátizsákjainkat. Szerencsétleneket nem akartuk megterhelni, nekünk
az az öt kiló is óriási segítség. |
Road Head - Hall Tarns/Minto’s Hut (4300 m) |
Reggel szólnak, hogy induljunk el mert úgyis
utolérnek. Hogyisne – gondoljuk – ti le mi fel. Inkább megyünk
utánatok. Az első 100 szinten kiderül, hogy nem fogjuk tudni tartani
a tempót, pedig ők az amerikaiak zsákjaira még a miénket is
rátették. Megelőz minket a nap győztese. Hátán egy kb. 100 literes
zsák (nem hátizsák) kender kötéllel rákötve a vállára. Jobb kezében
egy 25 literes vizes hordó (1/4 - vízzel), bal kezében egy gerenda
és a hátizsákra rákötve egy fehér kerek műanyag kerti asztal.
Csodálatos tájakon haladva elérjük aznapi táborhelyünket: a Minto’s
hüttét, (Lent a kaják átcsoportosítása előtt megkérdeztük, hogy
tudunk-e enni valamit a Minto’s hüttében. Mindenki röhögött) amely
egy zártszelvényből hegesztett keret bádoggal borítva. Átmenve a
„hütte” fölötti kis nyergen csodálatos táborhelyet találtunk.
Megkérdezzük teherhordónkat, hogy holnap számíthatunk e rá. Mondják
persze, de ők pont az ellenkező irányba mennek. Ha elindulunk korán
akkor ő még sötétedés előtt visszaér a csoporthoz. Megalkudunk
zsákonként 750 ksh-ra. |
Hall Tarns/Minto’s Hut - Austrian hut/Top
hut (4800 m) |
3 óra alatt felérünk a 4800 méteren lévő
alaptáborba (Austrian hut (Top hut) A hőmérséklet itt 0 és -5 °C
között ingadozik). Útközben látható a tavaly a gerincnek ütközött
repülőgép roncsa. Sátorverés után még felsétálunk a Lennana-ra (4985
m). |
Point john (4883 m) |
Reggel korán elindulunk bemelegítő túránkra
a Point Jonh-ra. Célunk, hogy a csúcsról benézzünk a Nelion és
Batian falára, hogy szemügyre vehessük a jég állapotát. Átkelünk a
Lewis gleccseren (hágóvas reggel még nem kell de visszafelé nélküle
nehéz lemászni a vizes gleccserről) és 1 óra alatt elérjük a
beszállást, amely a Point John legszélesebb kuloárjának alján
található (mivel ez az ereszkedő út is egyben, a második
kötélhosszban ki kell derülnie, hogy jó úton járunk e vagy sem) Az
út (SouthEast gully) 7 kötélhosszas III-as. Az út egyenletesen nehéz
és nincs kinittelve. Felérve a csúcsra, megdöbbentő látványban van
részünk. Nincs jég. Sem az Ice window útban sem a gyémánt kuloárban.
Egy centi sincs. Módosul a terv: Neilon normál út |
Nelion |
Reggel 9 kor szállunk be a normál útba. A
beszállást könnyű megtalálni, utána az út vonalvezetése egyértelmű.
3 óra alatt elérjük az út felét. Itt egy bádogból ácsolt kb.
kétszemélyes bivak található. Itt könnyű eltévedni, mert az út nem
arra megy amerre gondolnánk, és mivel sokan eltévedtek erre, a rossz
út tele van kötélgyűrűkkel és hevederekkel. Szóval itt a bádogház
feletti gerincről le kell ereszkedni szintben kb. 10 métert és utána
folytatni felfelé az utat. Ám ekkor kitört a hóvihar, ami nem lett
volna baj, ha nem hagyjuk lenn a falban a hátizsákjainkat, amelyben
a bivakzsák, kabát és meleg ruhák voltak találhatók. Vissza kell
fordulnunk. A felmelegedett falon azonnal megolvad a hó és
patakokban folyik a víz mindenütt, melyet a kötél egyenest a
nadrágunkba vezet. Teljesen átázunk mire elérjük hátizsákjainkat.
Leereszkedünk. Hazafelé még a gleccseren beszakadok, és belelépek
egy combig érő „pocsolyába”. (Tanulság: sose gondoljuk, hogy
akármilyen idő lesz is elérjük a csúcsot és még visszaérünk a
zsákokhoz.) |
Várakozás... |
Másnap folyamatosan esik a hó és miközben
bakancsomat gázfőzővel szárítom, megkérdezi a ranger, hogy jól
vagyunk-e és nincs szükségünk valamire. (Az Austrian hut-be mindig
van egy, két ranger akik háromnaponta váltják egymást. Ők látják el
a hegyimentők feladatait, és akik pénzért beszállnak a kötél éles
végébe). Mi azt mondjuk, hogy tojásra van szükségünk. Azt mondja,
azt nem tud szerezni. Ám este hatkor kopognak a sátron. Résnyire
kinyitom az ajtót és egy kézben két tojást látok. Megvesszük
mindkettőt darabonként 100 schillingért (300 Ft.). Az este 4800-on
rántottát eszünk. |
Top hut - Met station(3000 m) |
A következő nap reggelén is esik a hó. Már
tudjuk, hogy a Nelion nem lesz meg. Összepakolunk és elindulunk
lefelé. A táj gyönyörű, a hó átvált esővé. De végre egyszer nem azon
az úton megyünk vissza ahonnan jöttünk. Ráadásul a chogoria route –
amerről jöttünk – és a Naro Moru route – amerre megyünk – növényzete
teljesen eltérő. Mintha két különböző helyen lévő hegy lenne. Estére
érjük el a 3000 méteren lévő Met station-t, ahol levesszük
bakancsainkat és a dús fűben mezítláb mászkálunk. Tegnap még kövek
között, hóviharban aludtunk ma pedig már + 10 fokban, dús fűben.
Találkozunk a hegyen megismert hegyi vezetővel és megbeszéljük vele,
hogy elvisz minket 13000 Ksh –ért a Naivasa tóhoz. |
Met station - Lake Naivasa |
Másnap lesétálunk a nemzeti park kapujához
és beszállunk az átalakított Suzuki samuraj dzsipbe. Naro Moru-ban
veszünk kenyeret a Total kútnál, és mikor kijövünk az autó sehol.
Ott áll két fehér ember a bódéváros közepén, mikor megjelenik a
Samulel a kísérőnk. Kissé emelt hangon megkérdezzük tőle, hogy hol
az autó és a cuccunk? Nem kell izgulni – válaszolja – csak elment
elintézni valamit. Addig együnk egyet. Beülünk az egyik bódéba és
samosa-t eszünk, mialatt kikérdezi, hogy mit vettünk a Total kútnál,
majd elmegy és beszedi a jutalékot. Az autó megjelenik és elindulunk
a Naivasa tó felé. Utak errefelé nem nagyon vannak, így átvágunk a
szavannán. Jobb, mint egy szafari. Látunk kafferbivalyokat,
majmokat, zebrákat, gazellákat. Eleinte még megkérjük őket, hogy
álljunk meg egy fényképre, de később már nem. Ugyanis minden egyes
kilométer megtétele után megállhatnánk, annyi itt a vadon élő állat.
Néhány óra alatt elérjük a betonutat, ahol egy beláthatatlan
kanyarban a két tank egymást - két sávot elfoglalva – előzi.
Satufék. Megyünk tovább mindenhol csövön. Ez felfelé nem zavaró de
lefelé egy kicsit igen. Pláne, hogy a sofőr állandóan benyúl a
kesztyűtartóba és kivesz onnan kis botocskákat amit folyamatosan
rágcsál... Estére érkezünk meg a Fisherman’s kempingbe. Felverjük a
sátrat (csak mi vagyunk az egész kempingben) és 10 nap után
megfürdünk. Másnap mosunk, „csónakot” bérlünk és elmegyünk hipolesre
(víziló). Látunk is egyet. Aztán biciklivel kimegyünk a bódéváros
piacára ahol 2 mangót, és egy ananászt veszünk 30 Ksh-ért. |
Hell's Gate Nemzeti Park |
Másnap korán reggel elbiciklizünk a Hells
Gate nemzeti parkba. 6-ra (nyitásra) oda is érünk. Célunk, hogy
megmásszuk a Fisher towert, ám mivel annyi zebrát, gazellát,
vaddisznót és kafferbivalyt látunk, tervünket módosítjuk és
elkezdjük becserkészni a zebrákat, hogy minél közelebbről
fényképezhessük le őket. Három órán át követjük őket, mire
elvezetnek arra a helyre, ahol van víz. Itt aztán mindenfajta
állatot láthattunk. Visszamegyünk a toronyhoz, hogy megmásszuk. Azt
mondják V-ös a legkönnyebb rajta. Nekünk nem sikerül. Nincs elég
friend-ünk és csak párhuzamos repedések vannak rajta. Az eső elkezd
esni és elindulunk haza. |
Felhasznált irodalom |
- Andrew Wielochowsky: Mount kenya Map
and Guide (1:50 000-es térkép a hátán információkkal a hegyről)
Beszerezhető:
www.EWPNet.com
- Cameron M Burns Kilimanjaro and Mount
Kenya A Climbing and Trecking Guide. Beszerezhető:
www.Amazon.com
- Falrajzok:
www.EWPNet.com
|
|