Dolomitok - Langkofeleck
Rampenführe, 650 m III-IV (3081 m)
A Langkofeleck (3081) déli fala (650 méter III-IV.)
A Langkofeleck 650 méteres fala
Az első pár kötélhossz
17. kötélhossz (Scharte)
A Langkofeleck (3081) déli fala (650 méter III-IV.)
18. kötélhossz, a gerinc
A csúcs
Mászás dátuma
2007. augusztus 4.
Langkofeleck - Rampenführe

A Langkofeleck a Langkofel csoport 3081 méter magas csúcsa. A kb. 19 kötélhosszas 650 méteres "Rampenführe" út zömében III-as, 2-3 IV mínuszos betéttel és a tetején egy IV-es kötélhosszal.

Megközelítés - Beszállás

Budapesttől a autóval Sellajoch házig (Passo Sella alatt párszáz méterrel) kell menünk. (Budapestről kb. 850 km és 9 óra.) A megközelítést lásd a Sas Pordoi útleírásnál

Aludni a Sas Pordoi alatt lévő rejtett parkolókban lehet. Ez igazán fejedelmi: asztal székkel és víz is található a közelben. A hőmérséklet augusztus 4-én és ötödikén plusz 3,5-5,5 C fok volt.

A beszállás könnyen megtalálható, és Sellajoch háztól (2176 m) egy kb. óra gyaloglással elérhető. (A SellaJoch házig kocsival mehetünk. A falrajz fényképe a háztól készült, úgyhogy biztos meg fogja találni a beszállást)

Útleírás
Szép út 1-2 bent felejtett régi szöggel. Az út vonalvezetése végig egyértelmű, kivéve a scharte alatt 5 kötélhosszal. Itt a szög után öt méterrel el kell menni balra. Ezt írja is a kalauz, tudtuk is, mégis túltoltuk. Így az út vége előtt 5 kötélhosszal eltévedtünk. Visszamászni nem volt kedvünk úgyhogy kinyomtuk a "diretissimát", ami végig II-es, III-as omlós, törmelékes kőzeten de pont a Scahrte-hoz vezetett. (nézd meg a falrazot.)

A scharte után fel kell mászni a gerincre, majd egy III-as több mint 50 méteres úton le a gerincen a kulcshely, azaz az utolsó kötélhossz beszállásához.

Az utolsó kötélhossz nem egyszerű. Nem kell bemászni a kéménybe, hanem ha szembe állunk vele akkor a bal falán kell elindulni egy függőleges, fekete színű repedésen felfelé. A repedésben folyik a víz. (A kémény jobb oldali falán van egy belógatott fix kötél, de az ne tévesszen meg senkit, mert nem arra kell menni. Azt valószínűleg a kieső másodmászóknak lógatták be)

A fekete repedés vége után be kell mászni a kéménybe, majd addig kell benne felfelé mászni, amíg el nem érünk egy régi szöget. Ekkor ki kell mászni a kéményből (ha szembe állunk a fallal akkor jobbra) és utána már egyszerű lesz az út a végéig.

Nekünk ez az utolsó kötélhossz nehéz volt. Nem tudom, hogy azért-e mert mezei  túrabakancsban másztunk, vagy azért, mert már fáradtak voltunk, de mindenképpen nehéznek bizonyult. Az elöl mászó hátizsákkal meg se próbálta, a másodmászónak két hátizsákkal pedig nem ment ment. Maradt a mászás, zsákhúzás módszer...

Lejövet
Horror. Talán így tudnám legrövidebben jellemezni. Nem beszélünk egy kukkot se németül, így nem tudtuk használni a német nyelvű kalauzt. Még mielőtt elindultunk volna megkértem egy kollegát, hogy fordítsa le a szöveget így szerencsére emlékeztem, hogy nem a logikus úton kell lejönni.

Egyszer sem tévedtünk el, és így tartott a lejövet 5! órán keresztül. A gleccseren ereszkedés után a kötél lehúzása közben elindítottunk egy kőhullást, ami szétzúzta a kezem. De ez már csak a hab volt a tortán.

A lejövet megkerüli az egész Langkofeleck-et, és nem megy le az út a völgybe. Helyette sziklákon kell végig traverzálni (föl, le, föl, le, ...) egészen a Toni-Demetz hütte-ig. Kötél elővesz, kötél eltesz. Mászás felfelé, majd ereszkedés lefelé majd egy kis via ferrata betét... A Toni-Demetz háztól már csak egy-másfél órás séta a Sellajoch haus...

Felhasznált irodalom:
Mauro Bernardi: Klettern in Gröden DOLOMITEN. ISBN:88-87272-21-2 (110-as számú út a könyvben)
Falrajz
BalkánBivak | Email |
Ez az oldal megtalálható a http://www.balkanbivak.hu/2007-08-04_dolomitok.htm webhelyen
Utolsó módosítás: 2007. október 22.